همکاری با صنعت
ارائه خدمات در حوزه هوش تجاری به صنایع

- 358
- عضو حقیقی
در بهتا

همکاری با اساتید و پژوهشگران
جذب همکار برای عضویت در هیئت علمی بهتا

- 15
- عضو حقوقی
در بهتا
همکاری با دانشجویان
عضویت دانشجویان در بهتا و ارائه مطالب آموزشی


فناوری هوش تجاری و بهتا چیست؟



باشگاه هوش تجاری (بهتا) چیست؟
باشگاه هوش تجاری ایران (بهتا) جامعهای از مدیران، دانشگاهیان، متخصصین و فعالان در حوزهی هوش تجاری است که میکوشد، جهت نیل به اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 این فناوری را در صنعت کشور بعنوان ابزار نوین مدیریتی بومیسازی و توسعه دهد. ارائهی خدمات به سه گروه صنعتگران، اساتید و پژوهشگران و دانشجویان بصورت مشاوره، آموزش، برگزاری کنفرانس و سمینار، اجرای طرح بهینهکاوی تجارب موفق، اجرای پروژه، اردوهای تخصصی، برگزاری نمایشگاههای تخصصی، راهنماییهای فنی و.... صورت می گیرد. از اهداف اصلی تشکیل بهتا میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-ایجاد تخصصی ترین جامعه هوش تجاری در ایران2- تعریف و اجرای پروژه های صنعتی در حوزهی هوش تجاری 3-افزایش سطح آگاهی کارشناسان و مدیران سازمانها درباره هوش تجاری 4-ارائهی خدمات مشاورهای و تدوین نقشه راه هوش تجاری در هر سازمان 5-پرورش و توانمندسازی کارشناسان و علاقمندان به هوش تجاری 6-تعریف پایان نامههای کاربردی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزهی هوش تجاری 7-تولید محتوای علمی معتبر و بروز در حوزه ی هوش تجاری توسط اعضا بهتا 8-فعالیت در حوزه اطلاعرسانی محتواهای علمی هوش تجاری

-
راهکار هوش تجاری:
این شرکت با بهرهمندی از سیستم انبار داده از شرکت EDW توانسته است دادههای بخشهای مختلف شرکت را بهصورت یکپارچه جمعآوری کرده و در اختیار بخشهای مختلف قرار دهد و دیدی یکپارچه از کل اطلاعات شرکت ایجاد کند. استفاده از انبار داده، شرکت را به سمت بازاریابی تحلیلی سوق داد و موجب شد که برای بخشهای مختلف شرکت امکان ارائهی کوئریهای تحلیلی به وجود آید و بتوان مشتریان مناسب و ابزار مناسب بازاریابی برای هرکدام را به کار گرفت...
چالش سازمانی:
از دست دادن سهم مشتریان بازار
این شرکت از برترین شرکتهای ارتباط از راه دور در نیوزیلند است که حدود 50% سهم بازار را در اختیار داشته است. ورود رقبا و رشد سریع آنان در بازار این شرکت را با خطر کاهش نرخ جذب مشتریان جدید و همچنین از دست دادن مشتریان قدیمی مواجه کرده است.
-
راهکار هوش تجاری:
این شرکت با خرید نرمافزار هوش تجاری منطبق با فروشگاهها و خردهفروشیها توانست به نحو مؤثری با این چالش مواجه شود. این سیستم با فراهم کردن قابلیت تجزیه وتحلیل دادههای فروش و موجودی بخشهای مختلف، امکان دسترسی به اطلاعات دقیق را برای کارکنان در سراسر شرکت ایجاد کرد. با بهرهگیری از این سیستم مدیران میتوانستند به پاسخ دقیق کوئری هایی مانند برترین فروشگاه در هفتهی گذشته ازلحاظ تعداد فروش، پرفروشترین اقلام، ...
چالش سازمانی:
نیاز به اطلاعات صحیح جهت پشتیبانی از تصمیمگیری
این شرکت بینالمللی بهعنوان یک تولیدکنندهی جهانی محصولات چاپی با بیش از 50 نمایندگی فروش در بیش از 160 کشور فروش دارد. با توجه به شرایط رقابتی بازار و ضرورت تصمیمگیریهای تجاری بهموقع و دقیق، مدیران شرکت نیازمند اطلاعات سریع و دقیق بودند که این امر با وجود سیستمهای اطلاعاتی قدیمی در شرکت امکانپذیر نبود. برای این شرکت دسترسی به اطلاعات فروش فروشگاهها...
-
راهکار هوش تجاری:
این شرکت اقدام به راهاندازی یک درگاه مدیریت دانش در شبکهی داخلی شرکت کرد. از طریق این درگاه اطلاعات بخشهای مختلف بهصورت یکپارچه به اشتراک گذاشته میشود و همچنین جستوجو و یافتن اطلاعات و یا متخصصی خاص در زمان کمتری انجام میشود. از دست آوردهای این درگاه دانش میتوان به افزایش رشد فروش و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بهصورت برخط به جای فکس کردن اسناد برای افراد مختلف در شهرهای مختلف اشاره کرد.
چالش سازمانی:
عدم دسترسی بخشهای مختلف شرکت به دادههای یکسان
این شرکت که بخشی از شرکت بزرگ پپسی است با مشکل ناهمگون بودن اطلاعات و پراکندگی دادهها در سیستمهای مختلف مواجه بود. اطلاعات مربوط به واحد فروش و بازاریابی که شامل اطلاعاتی ارزشمند برای بخشهای مختلف شرکت بود تنها در اختیار همان واحد قرار داشت و بسیاری از دادههای موردنیاز بخشهای مختلف در یک بخش ایزوله شده بود و سایر بخشهای شرکت به آن...
فناوری هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری (هوش کسب و کار) اصطلاحی است که شامل ابزارها، زیرساختها ، برنامههای کاربردی و بهترین عملیاتی است که دسترسی و تحلیل اطلاعات را برای ارتقاء و بهینهسازی تصمیم گیریها و عملکرد سازمان ممکن میسازد و سازمان را قادر میسازد به جمعآوری داده از سیستمهای داخلی و منابع خارجی بپردازد، آنها را برای تحلیل آمادهسازی کند، جستوجو و یافتن پاسخ برای سوالات را روی این دادهها توسعه داده و اجرا کند، گزارشها، داشبوردها و دادههای تصویری را برای ارائهی اطلاعات تحلیلی برای سطوح مختلف شرکت ازسطوح بالای تصمیمگیری تا سطوح عملیاتی ارائه نماید. از اهداف هوش تجاری میتوان به: 1-درک نقاط قوت و ضعف داخلی و خارجی سازمان 2-درک ارتباط بین دادههای مختلف برای تصمیمگیری بهتر 3-تشخیص فرصتها برای نوآوری 4-کاهش هزینه و گسترش و استقرار بهینهی منابع، اشاره نمود. این فناوری که در کشورهای توسعهیافته به عنوان یکی از ارکان اساسی موفقیت دولتها، سازمانها و شرکتها جایگاه ویژهای دارد؛ ضرورتی انکار ناپذیر برای کشور عزیزمان ایران است که ابزار تسریع رشد فناوریهای گوناگون و ضامن توفیق دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی است و گامی بلند در نیل به اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 برای برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فناوری و رسیدن به جایگاه نخست اقتصادی در منطقه خواهد بود.